We współczesnych firmach ludzie pracują obok siebie, mając okazję do bieżącej wymiany informacji i budowania relacji. Jednak ten ciągły szum informacyjny to dla większości hałas, który poważnie ogranicza wydajność pracowników, a co za tym idzie wpływa na wyniki firmy.

Biura, szczególnie te zaaranżowane w otwartej przestrzeni (tzw. open space), mają służyć przede wszystkim usprawnieniu komunikacji i kooperacji oraz wymianie wiedzy i informacji. Jednak wystarczy zaledwie kilka godzin, aby zacząć odczuwać pierwsze uciążliwości związane z pracą w takim biurze. Fragmenty rozmów współpracowników, dźwięk dzwoniących telefonów, trzaskanie drzwiami – to szereg dźwięków, które dochodzą do nas jednocześnie, tworząc niepożądany hałas. Dla pracownika, który codziennie spędza co najmniej 8 godzin w biurze oznacza to wiele niedogodności, które wpływają na jego efektywność pracy:

  • Brak prywatności
  • Rozdrażnienie i podenerwowanie
  • Utrata koncentracji
  • Spadek motywacji
  • Stres i ogólny wpływ na stan zdrowia

Nie są to niedogodności rzadkie, gdyż aż 70% pracowników (jak wynika z ostatniego raportu Lessman Review) jest niezadowolona z poziomu hałasu w biurze. Każdorazowo pracownicy potrzebują aż 10-15 min, aby skoncentrować się na zadaniu, które zostało przerwane przez niechciany hałas!

Magda Szubert, która w firmie Ecophon Saint-Gobain zajmuje się akustyką biur i jej wpływem na pracowników twierdzi, że spadek wydajności to problem, który drogo kosztuje firmy. Wraz ze zwiększonym poziomem hałasu wzrasta poziom stresu u pracowników, co może mieć wpływ na podwyższone ciśnienie krwi, spadek efektywności, a w efekcie na zwiększoną ilość zwolnień chorobowych. Zatem poprawa akustyki biura i obniżenie poziomu hałasu może pozytywnie wpłynąć na wyniki całej firmy – kontynuuje Magda Szubert.

Ogromny wpływ na obniżenie poziomu hałasu ma aranżacja biura – wykończenie sufitów, ścian oraz umeblowanie. Takiej aranżacji można dokonać w każdym momencie, także w trakcie funkcjonowania obiektu. Wykorzystanie właściwych materiałów dźwiękochłonnych, np. sufitów podwieszanych, paneli ściennych, czy wolnostojących ekranów akustycznych, pozwoli ograniczyć zasięg dźwięku i zapewnić prywatność rozmów między grupami pracowników.

Produkty Ecophon nie tylko przyczyniają się do tworzenia korzystnego środowiska akustycznego, ale również do poprawy jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. A skoro obecnie spędzamy większość czasu w pomieszczeniach, warto zwrócić uwagę na jakość powietrza, jaka w nich panuje, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na nasze zdrowie.

Jedną z najdokładniej przebadanych substancji zanieczyszczających powietrze wewnątrz pomieszczeń jest formaldehyd (CH2O). Produkty Ecophon spełniają wymogi najbardziej rygorystycznych norm i certyfikatów na rynku. Francuska norma dotycząca lotnych związków organicznych, klasa A+ stanowi obecnie najbardziej restrykcyjny poziom certyfikacji, z dopuszczalną emisją formaldehydu w ilości 10 µg/m3.


ecophonHistoria firmy Ecophon sięga 1958 roku, kiedy w Szwecji wyprodukowano pierwsze materiały dźwiękochłonne z wełny szklanej, służące redukcji hałasu w miejscach pracy. Obecnie firma jest światowym dostawcą systemów sufitów akustycznych i paneli ściennych, zapewniających zdrowe środowisko pracy w obiektach biurowych, oświaty, służby zdrowia i przemysłu czystego. Ecophon należy do Grupy Saint-Gobain i posiada oddziały sprzedaży oraz dystrybutorów w większości krajów Europy. Celem Ecophon jest osiągnięcie pozycji globalnego lidera w kształtowaniu komfortu akustycznego poprzez dostarczenie dźwiękochłonnych systemów oraz zapewnienie lepszego samopoczucia i zwiększenia wydajności użytkowników końcowych. Ecophon utrzymuje stały dialog z agencjami rządowymi, organizacjami i instytutami badawczymi zajmującymi się środowiskiem pracy. Przyczyniamy się do poprawy warunków wszędzie tam, gdzie ludzie pracują i porozumiewają się.